Zadbaj o swoje oczy latem

0
1220
jak dbać o wzrok

W okresie letnim warto chronić wzrok przed słońcem. Ekspozycja na promieniowanie UV zwiększa ryzyko chorób oczu, a także negatywnie wpływa na skórę w ich okolicach. Istnieją na szczęście metody, które pozwalają chronić się przed negatywnym działaniem słońca. Jak dbać o wzrok latem?

1. Odpowiednie okulary przeciwsłoneczne 

Noszenie okularów przeciwsłonecznych to najbardziej standardowe rozwiązanie. Należy jednak pamiętać, aby wybrany model posiadał odpowiedni filtr UV. Okulary przeciwsłoneczne nie tylko chronią przed promieniowaniem, ale też zapobiegają podrażnieniom, zespołowi suchego oka i zapaleniu spojówek. 

2. Ogranicz komputer, telewizor i telefon

jak poprawić wzrok
Jak poprawić wzrok? Ogranicz komputer, telefon i telewizor!

Długie wpatrywanie się w ekrany monitora, telewizora czy smartfona negatywnie wpływa na wzrok i męczy oczy, prowadząc nierzadko do ich wysuszenia i podrażnienia. Warto więc dać oczom odpocząć od technologii. Nie trzeba całkowicie rezygnować z pracy przy komputerze czy oglądania telewizji – najlepiej robić krótkie przerwy. 

3. Luteina i zeaksantyna 

Luteina i zeaksantyna to barwniki karotenoidowe o żółto-pomarańczowym kolorze. Koncentrują się przede wszystkim w siatkówce oka i rozłożone są nierównomiernie. W centralnym punkcie plamki żółtej znajduje się więcej zeaksantyny, podczas gdy luteina dominuje na peryferyjnych obszarach siatkówki. Wiele osób zastanawia się, jak poprawić wzrok z ich pomocą. Otóż oba związki trzeba dostarczać do organizmu razem z dietą. Ich naturalne źródła to m.in. szpinak, jarmuż, brokuły, czerwona papryka czy kukurydza. 

4. Jak dbać o wzrok? Dostarczaj witaminy A, C, i E

Witamina A odpowiada za prawidłowe funkcjonowanie siatkówki. Jej niedobór do wysychania rogówek i spojówek, a także rogowacenia warstw wierzchnich oka. Występuje np. w wątróbce, tranie, jajkach czy dyni. Na funkcjonowanie wzroku wpływa tez witamina C. Chroni przed zaćmą, usprawnia produkcję płynu łzowego, odżywia tkankę oka i poprawia ukrwienie naczyń. Występuje np. w kiszonej kapuście, dzikiej róży, czerwonej papryce i pietruszce. Dla oczu ważna jest także witamina E, ponieważ wpływa na przyswajalność witaminy A. Zapewnia również prawidłowy poziom wody w tkankach gałek ocznych. Występuje np. w słoneczniku, migdałach, orzechach oraz olejach roślinnych. 

Zobacz również: Nieocenione witaminy na straży piękna i zdrowia

5. Pielęgnacja skóry wokół oczu 

Skóra wokół oczu jest szczególnie narażona na przesuszenia i podrażnienia. Nie jest zbyt dobrze chroniona warstwą lipidową i szybko się starzeje. Ze względu na słabe krążenie krwi i zastoje limfatyczne, pod wpływem słońca łatwo uwidoczniają się obrzęki i cienie. Warto więc ograniczyć w lecie ciężki makijaż, a zamiast tego stosować kosmetyki do delikatnej pielęgnacji. Doskonale sprawdzą się także naturalne maseczki. Przyspieszają one usuwanie toksyn i silnie nawilżają, a ponadto rozjaśniają cienie, napinają skórę, likwidują obrzęki oraz wygładzają zmarszczki. 

6. Nawadnianie organizmu 

nawodnienie organizmu
Nawodnienie organizmu jest kluczowe aby utrzymać oczy w dobrym stanie

Oko pokryte jest od zewnątrz tzw. filmem łzowym. To cienka warstwa płynu, który powieki roznoszą po całej rogówce. Łzy nawilżają i chronią gałki oczne, dlatego konieczne jest regularne nawadnianie organizmu. Brak wody wywołuje suchość i przekrwienie spojówek, a często także uczucie zmęczenia i opuchliznę. Nawodnienie reguluje ilość filmu łzowego, a tym samym pozwala mu prawidłowo funkcjonować. 
Zobacz również: Co pić w upalne dni, aby uzupełnić wodę i elektrolity.

7. Chłodne okłady

Jak dbać o wzrok szczególnie w gorące dni? Aby przynieść oczom ulgę, warto stosować chłodne okłady. Mogą one wyeliminować cienie i obrzęki, a także rozjaśnić skórę wokół oczu. Najlepiej stosować okłady w pozycji leżącej, dzięki czemu nie zsuną się z powiek. Pobudzają obieg krwi, dlatego polecane są osobom zmęczonym. Można robić je np. z dodatkiem herbaty, rumianku czy nagietka.

Komentarze