Post przerywany – wady, zalety i wszystko co powinnaś o nim wiedzieć

0
1807
post przerywany

W ostatnim czasie coraz więcej ludzi zaczęło przywiązywać uwagę do zdrowego odżywiania, stylu bycia fit czy też uprawiania regularnie sportu. Siłownie i trasy biegowe pękają w szwach, szczególnie w okresie przed wakacyjnym, gdy wielu wychodzi z założenia, że przez kilka miesięcy trzeba zrobić tak zwaną formę. Niestety nie jest to takie łatwe i szybkie jakby się wydawało. Jak zatem uzyskać zgrabną sylwetkę? Jak zrzucić zbędne kilogramy? Co to jest intermitten fasting? O tym przeczytasz w poniższym artykule.

Co to jest post przerywany?

Post przerywany inaczej zwany intermitten fasting lub alternate day fasting, to rewolucyjna dieta niosąca ze sobą wiele korzyści. Charakteryzuje się tak zwanymi oknami żywieniowymi lub inaczej mówiąc przerywaną głodówką. Istnieje wiele odmian tej diety jednak najczęściej polecane jest rozkładanie jedzenia dobowo.

Polega to na tym, że w ciągu dnia wyznaczane są dwie strefy – jedzenia i niejedzenia. Pierwsza z nich trwa od ośmiu do jedenastu godzin, natomiast druga analogicznie od czternastu do jedenastu. Oznacza to, że w godzinach 8 – 16 spożywamy posiłki i jemy ile chcemy natomiast od godziny 16 do 8 rano dnia następnego zachowujemy ścisły post. Owszem można wypić małą kawę z mlekiem jednak częściej powinno się sięgać po wodę mineralną.

Zasady intermitten fasting

Najważniejsze jest zachowanie zasady dzielenia dnia na okno żywieniowe oraz czas niejedzenia. Wyznaczanie godzin powinno być z góry przemyślane i dostosowane do rozkładu dnia, aby nie kolidowało to chociażby z pracą czy innymi zajęciami. Jest to tak zwana złota zasada.

Kolejną zasadą jest zdrowe odżywianie. To, że podczas okna żywieniowego możemy jeść ile chcemy nie oznacza, że mamy zapychać się fast foodami, chipsami i innymi tego typu przekąskami. Bardzo ważna jest odpowiednio zbilansowana dieta do potrzeb naszego organizmu. Należy pamiętać, że okres redukcji masy jest szczególnie trudny dla organizmu i niezbędne jest dostarczanie wszystkich mikro i makro składników, aby mógł prawidłowo funkcjonować.

Jak w przypadku innych zaleceń dotyczących diet, aby ona była jak najbardziej zoptymalizowana i skuteczna, niezbędna jest do tego praca siłowa. Odpowiedni trening pozwoli przyspieszyć metabolizm co przełoży się na lepsze efekty i szybsze spalanie tkanki tłuszczowej.

Zalety ADF

Jedną z głównych zalet stosowania diety IF jest wyraźny spadek masy ciała. Dzieje się tak, gdyż organizm przestawia się na czerpanie energii z zasobów tłuszczu, a nie węglowodanów w postaci glukozy. Kolejną zaletą jest nie odczuwanie senności w ciągu dnia. Przeważnie poranek zaczyna się od płatków czy kanapek, a więc od źródeł węglowodanów. Te zaś są bardzo szybko trawione i w konsekwencji zaczynamy odczuwać głód i znużenie. Dlatego ważne, jest aby poranne posiłki były białkowo – tłuszczowe.

Podczas postu zostaje wydzielany przez organizm hormon wzrostu HGH, który również pomaga w zwalczaniu opornej tkanki tłuszczowej i normalizuje poziomy insuliny oraz greliny. Mając szereg niepodważalnych zalet dieta IF znalazła uznanie szczególnie u osób chcących zgubić nadprogramowe kilogram oraz tych, którzy ze względu na brak czasu i dużo pracy mogą spożywać tylko dwa lub trzy posiłki dziennie.

Wady postu przerywanego

Post przerywany mocno odbiega od innych znanych diet, głównie ze względu na popołudniowe okno żywieniowe i ranny post. Osoby, które pierwszy raz mają kontakt z taką metodą odchudzania dosyć często skarżą się na zmniejszoną koncentrację od rana, a to ze względu na brak śniadania.

Intermitten fasting nie jest zalecany także osobom pracującym ciężko fizycznie oraz niewysypiającym się. Również matki, które karmią powinny zrezygnować na ten okres ze stosowania IF. Innymi przeciwwskazaniami są choroby wątroby, nerek, tarczycy czy zaburzenia hormonalnego.

Podsumowanie

Zanim zdecydujemy się na zastosowanie jakiejkolwiek diety warty udać się do specjalisty, który pomoże w odpowiednim jej doborze. Jednak, żeby którakolwiek z nich przyniosła efekty potrzebna jest także ciężka praca na treningach. Wybierając dietę IF należy dokładnie zapoznać się z opinią dietetyka, gdyż może się okazać, że stosowanie jej w naszym przypadku przyniesie więcej szkód niż pożytku.

Komentarze