Dlaczego warto zacząć biegać?

0
592
bieganie dla początkujących

Bieganie to aktywność fizyczna angażująca całe ciało i wpływająca korzystnie na pracę wszystkich układów. Żeby biegać, nie trzeba specjalistycznego sprzętu ani karnetu na siłownię. Wystarczy wygodny strój i dopasowana do możliwości początkującego biegacza trasa, żeby poprawić kondycję, wysmuklić sylwetkę i dotlenić organizm. Jak zacząć biegać? I jakie korzyści oferuje regularny jogging?

Bieganie dla początkujących – sposób na dobrą kondycję i szczupłą sylwetkę

Człowiek biega, od kiedy pojawił się na ziemi. Bieganie umożliwiło mu przetrwanie – kiedy czuł się zagrożony albo kiedy chciał dogonić zwierzynę w czasie polowania, bieganie stawało się podstawową formą ruchu. Biegający ludzie mieli niezwykłą wytrzymałość i potrafili osiągać niesamowitą szybkość, a także wytrzymać wiele godzin biegu bez przerwy.
Bieganie angażuje ogromną ilość mięśni, jest niezawodnym sposobem na wzmocnienie ciała i zbudowanie szczupłej, lekko umięśnionej sylwetki. Zwłaszcza biegi długodystansowe korzystnie wpływają na kondycję – czynią wytrzymałym i silnym, a przy tym ćwiczy hart ducha. W czasie biegania pracują nie tylko mięśnie nóg, ale również rąk czy brzucha. Jedna godzina joggingu to około 900 kalorii na minusie – nie bez powodu biegający na długie dystanse mają charakterystyczną, szczupłą sylwetkę. Bieganie to skuteczny sposób na zrzucenie nadprogramowych kilogramów.
Zobacz również: Czy picie wody z cytryną jest zdrowe.

Jogging a mniejsze ryzyko chorób cywilizacyjnych

Jak pokazują prowadzone na całym świecie badania, regularnie bieganie znacznie obniża ryzyko zawału, cukrzycy i nowotworu. Biegacze rzadziej cierpią również na osteoporozę, choroby niedokrwienne, a nawet na nerwice i depresje. Mają lepszą odporność, dzięki której unikają wielu infekcji, a w razie choroby ich organizm szybciej radzi sobie ze stanem zapalnym.
Jak to możliwe? Po pierwsze, systematyczne bieganie wzmacnia serce i układ krążenia. Wytrenowany mięsień ma lepszą wydolność i pracuje skuteczniej, zarówno w czasie wysiłku, jak i podczas spoczynku. Jogging hartuje organizm i zwiększa tolerancję gwałtownych zmian ciśnienia atmosferycznego. Pomaga obniżyć cholesterol, a tym samym zmniejsza ryzyko otyłości i związanych z nią chorób cywilizacyjnych, jak miażdżyca, cukrzyca czy choroby nerek.
Zobacz również: Co pić w czasie upalnych dni aby uzupełnić elektrolity.

Sport, który uszczęśliwia

Inny powód, żeby zacząć biegać? Bieganie wpływa nie tylko na dobrą kondycję ciała, ale i na umysł! Dotleniony mózg pracuje lepiej, szybciej i łatwiej radzi sobie z nowymi wyzwaniami. W czasie biegu wytarzają się endorfiny, nazywane hormonami szczęścia – działające relaksująco, przeciwzapalnie i przeciwbólowo.
Biegacze lepiej radzą sobie ze stresem, rzadziej chorują na depresję, dłużej zachowują świeży umysł. Badacze są zgodni, że regularny jogging to jeden z najlepszych sposobów na zapobieganie chorobie Alzheimera oraz starczej demencji.

Bieganie dla początkujących – od czego zacząć?

Jak zacząć biegać? Pierwszy krok to wizyta u lekarza, który sprawdzi ogólny stan zdrowia i pomoże wykluczyć ewentualne przeciwwskazania: choroby układu krążenia, nadciśnienie, cukrzycę.
Jeśli lekarz da zielone światło, można rozpocząć przygodę z joggingiem. Na początek nie warto się forsować, ważne, żeby stopniowo przyzwyczaić ciało do wysiłku, zaczynając od delikatnego truchtu trwającego kilkanaście minut. Powoli można wydłużać trasę i zwiększać tempo, cały czas obserwując, jak organizm reaguje na wzmocnioną aktywność. Należy też pamiętać o odpoczynku między kolejnymi sesjami biegania oraz o rozgrzewce przed każdym joggingiem. Planując bieganie dla początkujących, warto zadbać również o wygodne, amortyzujące wstrząsy obuwie, które zadba o bezpieczeństwo stopy w trakcie biegu.

Komentarze