Dieta ketogeniczna śródziemnomorska – czym jest i jakie ma zalety?

0
83
dieta ketogeniczna śródziemnomorska
dieta ketogeniczna śródziemnomorska

Od wielu lat dieta śródziemnomorska uznawana jest za jedną z najzdrowszych. Wynika to przede wszystkim z faktu, że dieta ta opiera się na spożywaniu żywności nisko przetworzonej oraz produktów pełnoziarnistych i tłuszczów pochodzenia roślinnego. Dzięki temu osoby stosujące dietę śródziemnomorską są znacznie mnie narażone na choroby serca i nowotwory. Podobnie jest w przypadku diety ketogenicznej, która zyskuje na coraz większej popularności. Nie tylko pozwala na skuteczne zrzucenie zbędnych kilogramów, ale również działa prozdrowotnie. Dlatego też coraz częściej łączy się obie te diety. Co zatem warto wiedzieć o diecie ketogenicznej śródziemnomorskiej?

Czym charakteryzuje się dieta śródziemnomorska?

dieta śródziemnomorska

Zanim przejdzie się do omówienia diety ketogenicznej śródziemnomorskiej, warto wcześniej powiedzieć kilka słów o samej diecie śródziemnomorskiej i ketogenicznej. Jak wspomniano, dieta śródziemnomorska ma duże właściwości prozdrowotne. Zmniejsza ryzyko chorób serca oraz nowotworów. Dodatkowo poprawia funkcjonowanie mózgu oraz obniża poziom ciśnienia i cholesterolu. Z czego to wynika? Przede wszystkim z faktu, że dieta ta składa się z 50-60% z węglowodanów, z 25-35% z tłuszczy (w tym głównie z tłuszczy nienasyconych), a pozostałą część diety stanowią białka. Jeśli chodzi o konkretne produkty żywnościowe, to dieta śródziemnomorska składa się przede wszystkim z ryb i owoców morza, orzechów, kaszy, fasoli oraz brązowego ryżu. Dodatkowo spożywać można jajka, ser i drób, jednak w niezbyt dużych ilościach. Unikać natomiast trzeba przetworzonego mięsa.

Czym charakteryzuje się dieta ketogeniczna?

dieta ketogeniczna

Dietę ketogeniczną często określa się jako dietę wysokotłuszczową i niskowęglowodanową. Dieta ketogeniczna w aż 80-90% składa się z tłuszczów. Pozostałe 10-20% to węglowodany i białko. Wśród osób, które są na normalniej diecie, głównym źródłem energii są węglowodany. Na diecie ketogenicznej są nim tłuszcze. W ten sposób dochodzi do procesu ketozy, czyli rozpadu tłuszczów. Dzięki temu stężenie ketonowych we krwi jest większe niż stężenie glukozy. To z kolei prowadzi do zahamowania poczucia głodu.

Osoby będące na diecie ketogenicznej podkreślają, że mają lepsze samopoczucie i więcej energii. Poza tym dieta ta jest skutecznym sposobem na zrzucenie zbędnych kilogramów. Jakie konkretnie produkty składają się na dietę ketogeniczną? Przede wszystkim wymienić można tu mięso (wieprzowina, wołowina, drób i dziczyzna), ryby (łosoś, makrela), owoce morza, jajka, warzywa oraz nabiał (śmietana, mleko, jogurt) i tłuszcze naturalne (oliwa z oliwek, masło, olej kokosowy).

Dieta ketogeniczna śródziemnomorska – czym jest?

Jak powiedziano na początku, coraz częściej łączy się obie te diety. Można stwierdzić, że z połączenia obu tych diet powstaje dieta wysokotłuszczowa. Ważne jest tu jednak, aby w jadłospisie znalazły się tłuszcze pochodzenia roślinnego oraz tłuszcze z ryb. W tym przypadku również istotne jest, aby znacząco ograniczyć spożywanie węglowodanów. Najlepiej, aby ich źródłem były jedynie warzywa, orzechy oraz awokado.

Węglowodany w diecie

Niewielka ilość węglowodanów zmniejsza poczucie głodu oraz przyspiesza utratę wagi. Jeśli chodzi o tłuszcze, to dieta keto śródziemnomorska składać powinna się przede wszystkim z tłuszczy jednonienasyconych oraz wielonienasyconych. Znaleźć można je w takich produktach jak ryby i owoce morza, drób, a także w oliwie. Jadłospis warto uzupełnić także orzechami oraz pełnotłustymi serami.

Białko w diecie ketogenicznej śródziemnomorskiej

Nie można również zapomnieć o białkach. Tu znów wskazać można na ryby (zwłaszcza łososia i makrelę) i owoce morza, a także na jajka oraz drób. Wspomniano o wielu różnych produktach, które mogą być spożywane na diecie keto śródziemnomorskiej. Warto jednak ułożyć je w przykładowe menu. Z pewnością ułatwi to zrozumienie i stosowanie omawianej diety. Na śniadanie idealnie sprawdzi się awokado. Na obiad zjeść można łososia w cytrynowej panierce. Z kolei bardzo dobrym wyborem na kolację będzie sałatka z fetą i tuńczykiem.

Jakie zalety ma dieta ketogeniczna śródziemnomorska?

dieta ketogeniczna

Dieta, której mowa ma bardzo wiele właściwości zdrowotnych. Wskazać można tu na znaczną poprawę poziomu cholesterolu w organizmie, wyregulowanie poziomu cukru oraz ciśnienia tętniczego. Poza tym dieta znacząco wspomaga proces odchudzania. Warto tu podkreślić, że dieta keto śródziemnomorska to idealne rozwiązanie dla tych osób, które chcą schudnąć, ale jednocześnie nie chcą tak bardzo ograniczać węglowodanów, jak ma to miejsce w przypadku samej diety ketogenicznej. Dodać tu jeszcze trzeba, że dieta ta wyklucza spożywanie produktów wysoko przetworzonych, co również ma swój pozytywny wpływ na stan zdrowia. Dieta opiera się bowiem na pełnowartościowych produktach spożywczych wysokiej jakości.

Nie da się ukryć, że zmiana nawyków żywieniowych na lepsze ma swój wpływ na zdrowie i ogólne samopoczucie. Nie może zatem dziwić, że dieta keto śródziemnomorska cieszy się coraz większą popularnością. To idealne rozwiązanie dla każdej osoby, która chce właściwie zadbać o swoje zdrowie, sylwetkę i samopoczucie.

Komentarze